آشنایی با اتصال پرسی و کاربرد آن

آشنایی با اتصال پرسی و کاربرد آن

ورق های فلزی در انواع کاربردهای تولیدی استفاده می شود. این ورق ها متشکل از قطعات بزرگ و نازک فلز — معمولاً فولاد، آلومینیوم، برنج، قلع یا مس بوده و به عنوان پایه و اساس بسیاری از محصولات مصرفی و تجاری عمل می کند. با این حال، برخی از شرکت های تولیدی از چندین قطعه ورق فلزی برای یک کاربرد واحد استفاده می کنند. برای محکم کردن قطعات ورق فلزی در کنار هم، آنها معمولاً به یک فرآیند تولید معروف به اتصال پرسی متکی هستند.

آشنایی با اتصالات پرسی

اتصال پرسی پرس یک فرآیند فلزکاری است که شامل اتصال دو یا چند قطعه ورق فلز به یکدیگر است. در آن از پیچ و مهره، پرچ یا سایر بست ها استفاده نمی شود. در عوض، اتصال فشاری به فشار برای اتصال چند قطعه ورق فلزی به یکدیگر وابسته است.

برخی از رایج ترین کاربردهای اتصالات پرسی عبارتند از:

  • دستگاه های الکترونیکی
  • کانکتورهای الکتریکی
  • قطعات خودرو
  • لوازم خانگی
  • قطعات لوله کشی

عملکرد اتصالات پرسی

اتصالات پرسی معمولاً در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام می شود. اگرچه راه های متعددی برای انجام آن وجود دارد، اما رایج ترین روش شامل استفاده از پانچ و قالب است. قطعات ورق فلزی به بالای قالب محکم شده و پس از آن یک پانچ از بالا به پایین می افتند. پانچ تحت فشار قطعات ورق فلز را مجبور می کند تا به یکدیگر بپیوندند. توجه به این نکته مهم است که اتصال پرسی کل ورق فلز را در معرض پانچ قرار نمی دهد. بلکه به یک منطقه خاص ضربه زده و هنگامی که پانچ می افتد، یک اتصال طبیعی در آن ناحیه از ورق فلز ایجاد می کند.

مزایای اتصالات پرسی

اتصال پرسی یک راه بسیار سریع برای اتصال چند تکه ورق فلزی است. اکثر فرآیندهای اتصال پرسی را می توان در کمتر از یک ثانیه انجام داد. در مقایسه با سایر فرآیندهای اتصال مانند جوشکاری، ممکن است چند دقیقه یا حتی ساعت ها طول بکشد.

برخلاف سایر روش های اتصال، اتصال پرسی به چسب یا مایعی نیاز ندارد. این یک فرآیند نسبتا ساده است که منحصراً از فشار استفاده می کند. بنابراین، اتصالات پرسی فقط سریعتر از سایر روشهای اتصال نبوده و آسان تر و تمیزتر نیز می باشد. اینها تنها تعدادی از مزایای اتصالات پرسی هستند.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0